Ontwenningsverschijnselen

Ik zit inmiddels op dag 5, en het niet roken gaat goed. Dag 3 had ik een rot dag! Ik lees ook net in het boek dat dag 3 het ergst is, je wordt overspoeld door aanvallen van hunkering naar een sigaret. Ik kwam die dag uit de slaapdienst en ik had m’n eerste menstruatie dag, dag 3 was niet alleen voor mij een rot dag, ook voor mijn omgeving. Ik was echt in een pest humeur.. Maar ook toen heb ik niet gerookt, ik weet namelijk hoe mijn verslaving werkt en ik moet hier dus gewoon door heen. Nog erger dan mijn hunkering naar een sigaret zijn mijn geestelijke ontwenningsverschijnselen,  ik heb mezelf een miljoen keer wijsgemaakt dat roken lekker is, me bevrediging geeft en ontspannen maakt. Ik ben toch potverdorie niet gek geweest al die tijd?! Nee gelukkig niet, dat roken lekker is, is een gedachte die zich diep in mijn hersenen heeft vastgezet. Er gaat waarschijnlijk een tijd over heen voordat deze gedachte er uit is gesleten, dit maakt het stoppen met roken soms extra moeilijk. Wees vooral voorbereid, weet van jezelf op welke momenten je het waarschijnlijk moeilijk gaat krijgen en bedenk wat je gaat doen als het zo ver is. Als ik het moeilijk heb, werkt het nog wel eens om het lijstje te bekijken wat er eigenlijk allemaal in zo’n sigaret zit, tijdens het door lezen van dat lijstje vraag ik mij zelf af, of ik echt niet gek ben geweest al die jaren! Ik zal er een aantal opnoemen en oordeel zelf 😉 Aceton: ook wel bekend van de nagellakremover. Acetonitril: giftige stof, onder andere gebruikt in insectiden. Cadmium: een van de zware metalen, uiterst giftig! Het zit ook in accu’s en batterijen, en is de reden dat batterijen bij chemisch afval moeten. Fenol: een zeer giftige zuurverbinding die giftig is als je hem inhaleert. Methanol: een giftige soort alcohol die wordt gebruikt voor antivries,  en die wordt toegevoegd aan spiritus om die giftig te maken. Zo gaat de lijst met ingrediënten nog wel even door,  ik wil deze troep niet in mijn lijf!

Leave a comment